25 maart 2011

GVB


Nee dit is geen tikfout dat het op vloeken lijkt, maar een heuse term die staat voor ‘Golf Vaardigheids Bewijs’. Het is een soort rijbewijs, maar dan om te kunnen golfen.

Toen ik begon met ondernemen enkele jaren geleden, had ik al bedacht dat ik heel erg graag mijn GVB wilde halen want in de zakenwereld ben je bijna een uitzondering als je dat niet hebt. Bovendien kan het ontspannend zijn om te gaan golfen en ben je lekker in de buitenlucht. Voor iemand als ik een leuk vooruitzicht.

Een vriend van mij die al jaren zijn GVB heeft, heb ik gestrikt om mee te gaan naar de golfwinkel zodat hij mij kon helpen met het uitzoeken van een uitrusting. Je wilt niet weten wat daar allemaal bij komt kijken: even een tas met golfclubs kopen, is er niet bij.

Er worden je weet ik hoeveel vragen gesteld door zo’n adviseur en je staat erbij met een blik van ‘waar heeft ie het over???’. Daarom was ik zo slim geweest om een vriend mee te nemen die keurig antwoord kon geven op zijn vragen. Nadat ik met verschillende clubs wat oefenslagen had gemaakt in de winkel (heel maf: je staat op een kunststof tapijt dat moet doorgaan voor een grasmat en dan leg je een balletje op een tee en dan mag je heel hard slaan, maar die bal komt niet verder dan 2 meter omdat ie dan een groot projectiescherm raakt en dan wordt je slag virtueel overgenomen) kwamen de heren tot de conclusie dat Ping King Cobra ‘Ladies Regular Flex Graphite Low Kick’ het beste bij mij past; hahaha met die naam alleen al maak ik vast en zeker indruk!

Ik raakte ondertussen al een beetje gewend aan de golftermen. Vervolgens moet je een putter gaan uitkiezen, een club waarmee je op de green, jawel, je bal kunt putten in de hole. Weet je hoeveel verschillende vormen putters er zijn?? Neem een getal in je gedachten en doe dat maal vier!! En dan sta je als een oud vrouwtje gebogen in een rare houding met zo’n putter in je handen en dan moet je hem heen en weer wiegen om te voelen of hij lekker in de hand ligt! Ik voel veel mensen die dit lezen afhaken, maar het is echt leuk, geloof me. Je moet gewoon al je gene opzij zetten! Iedereen in die winkel doet dat namelijk, daar komen ze voor. Toen ik mijn ideale putter gevonden had, dacht ik ‘alleen nog een tas en dan kan ik naar de kassa’.

Mis!! Je basisuitrusting bestaat niet alleen uit een tas, een paar clubs (om te beginnen IJzer nummers 5, 6, 7, 8 en 9, een Sand Wedge, een Pitching Wedge, een Hybrid en een Putter) maar ook uit een hele batterij golfballen (je wilt niet weten hoeveel verschil daarin zit, heeft allemaal met slagkracht te maken), tees, handschoen, pitchfork, marker, paraplu, regelboekje, handdoek, borstel en dat is dan alleen nog maar vulling voor je tas! Geen wonder dat er caddies bestaan: hij is niet meer te tillen zo zwaar! Dus ook maar een kar aangeschaft, zodat ik heel decadent mijn golftas met inhoud over de baan kan rijden.

En dan ben je er nog niet. Je moet ook nog een aan de golfsport voorgeschreven kleding aanschaffen. Geen decolletés (is vast door een man bedacht uit zelfbescherming, omdat het teveel afleid hahaha!), polo’s verplicht met kraag, broeken die tot of tot over de knie vallen, schouders bedekt, nou ja over het algemeen niet teveel blote huid. En dan moet je ook nog speciale schoenen hebben voor op de baan; daar valt voor fabrikanten nog veel eer te behalen, want die schoenen zijn voor vrouwen alles behalve elegant. Voor je het weet heb je dus al een bak geld uitgegeven en dan mag je de baan nòg niet op!

Dan begint het gedonder: je moet je GVB halen, want zonder dit bewijs mag je op de meeste golfbanen niet spelen. Dus ik lid geworden van een Golfclub (€€€) en een golfprofessional in de arm genomen om mij te leren golfen (€€€). In de praktijk bleek ik absoluut potentie te hebben en ik kreeg in no-time baanpersmissie! Ik natuurlijk helemaal gelukkig en de eerste ronde over de baan voelde ik me zo stoer! Niet lang daarna raakte is geblesseerd waardoor ik even niet meer kon spelen en toen werd het winter en kwam er nog een winter en nog een...

Dit jaar wil ik absoluut mijn GVB gaan halen! 'Tijd over' hebben, is een schaarse factor geworden dus ik ben op zoek gegaan naar de ideale manier voor mij om het te gaan halen. Om een lang verhaal kort te houden: ik ga binnenkort een week naar Zuid-Limburg, neem intrek in een huisje op een vakantiepark en ga dan een hele week van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bij de naastgelegen Golfclub alleen maar bezig zijn met theorie en praktijk. Ik gun het mezelf of me af te sluiten van de buitenwereld en ga ervoor zorgen dat mijn hoofd gevuld wordt met regels en ga oefenen tot ik dat felbegeerde pasje heb! In diezelfde week doe ik dus ook de examens.

Ik ben ervan overtuigd dat het me nu wel gaat lukken en ik wens mezelf dan ook heel veel plezier toe, niet alleen voor die week maar ook voor de komende jaren! Want golfen is gewoon echt leuk! Al wie met mij een partijtje Strokeplay, Matchplay of Stableford wil spelen, is bij deze uitgenodigd of moet ik zeggen... ‘uitgedaagd’ :-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten