21 maart 2011

Aquariumleed

3 jaar geleden kwam een van onze relaties met een wel heel bijzonder cadeau: een uit de kluiten gewassen cognacglas met daarin steentjes en 2 goudvissen. 'Mijn hemel', dacht ik, je zadelt mij wel met een boel verantwoordelijkheid op, maar toch bedankt voor dit cadeau.


Ik vond die vissen op kantoor zo leuk en gezellig dat ik het zielig voor hen vond om in zo'n kleine ronde kom te moeten vertoeven dat ik besloot om een heus aquarium aan te schaffen. Een vierkante glazen tank waar 60 liter water in kon en ook nog ruimte voor een zuiveringspomp, planten en een schipbreuk, letterlijk: een in tweeën gebroken schip op de bodem van het aquarium. Als thema koos ik zandstrand, dus als bodem kwam er iets in te liggen dat daar op leek. In de deksel zaten 2 tl-buizen die het plaatje compleet maakte. Apetrots was ik op het resultaat! 






Goudvissen houden is niet eenvoudig, kwam ik achter: je bent een boel tijd kwijt aan het onderhouden ervan. Sommigen leven een jaar anderen 3 weken en garantie wordt er op die gouden rakkers niet gegeven. Ik weet niet hoeveel ik er inmiddels naar de vissenhemel hem zien gaan, maar de eerste, traumatische ervaring kan ik me nog heel goed herinneren. Ik kwam na een weekend terug op kantoor en daar dreef ie: half aangevreten door zijn maat, de vellen hingen eraan en zijn ogen waren dof wit. Met afgrijzen heb ik hem met een beker uit het aquarium gevist en door het toilet gespoeld. Wat een manier om van zo'n beest af te komen! De stank was niet te harden. Zo'n klein beestje! Het hele kantoor rook ernaar.


Inmiddels heb ik al meerdere overleden goudvissen weggespoeld en ja, het gaat je steeds makkelijker af! Op internet lees je dat die beestjes tot wel 40 jaar oud kunnen worden, nou die van mij gaan zo lang niet mee hoor! Alles geprobeerd: waterverbeteraar, duur voer, regelmatig nieuwe plantjes, iedere week water verschonen, algen van de ramen poetsen. Je hebt er een hele taak aan, maar ik deed het met liefde! Het was zo'n leuk gezicht om die vijf goudvissen lekker te zien trutten in die bak!


Afgelopen zaterdag belde mijn compagnon dat ik maar even naar kantoor moest komen, want er was iets naars gebeurd. Kom ik aan: is het aquarium tot op 3 cm na leeggelopen! 60 liter water was uit die bak gestroomd en je kunt je niet voorstellen wat een enorme plas water dat is! Het tapijt dat op de grond lag had het gros geabsorbeerd en dat is misschien maar goed geweest ook. Gelukkig zijn de tv en omliggende elektronica gespaard gebleven en ook is er door dat water geen kortsluiting veroorzaakt.


Het laminaat stond omhoog, de kast waarop het aquarium stond was nat geworden, het behang was losgekomen van de muur en alles wat maar water kon absorberen, heeft dat ook gedaan. De vissen leefden nog maar waren duidelijk in de stress. Gelukkig had ik de vissenkom waar ik ooit mee begon nog bewaard, dus daar konden ze in ieder geval in bijkomen.


Euvel van dit aquariumleed bleek een kitrand die had losgelaten! Binnen 2,5 jaar! Dat verzin je toch niet! Nadat we het tapijt hadden afgevoerd, de boel hadden gedweild en de rotzooi hadden opgeruimd ben ik de winkel gaan bellen waar ik het aquarium had gekocht en de kerel die ik aan de lijn kreeg, toonde maar bitter weinig medeleven! Om een lang verhaal kort te maken: het kan gebeuren dat de kitrand loslaat (maar dat vertellen ze er niet bij als je je laat adviseren welke aquarium het beste is) en ze kunnen daar dan ook geen garantie op geven. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik de investering niet gedaan. Jemig, hoeveel uren ben ik bezig geweest om die bak te verschonen, voer te halen en plantjes... Dat is de waterschade niet waard hoor!


Vanmorgen is een van de vissen erin gebleven, dus die ligt nu in het riool verder te ontbinden. De overige vissen zijn nog steeds niet tot rust gekomen. Ik vind het zo zielig voor die beestjes, maar toch ga ik geen nieuw aquarium halen. Ik ben er klaar mee. Ik ga wel op zoek naar de 'aquarium-dvd' die ik kan afspelen op de grote tv. Toch het plezier van de vissen, maar geen gedoe meer. Heb ik lekker meer tijd om aan m'n bedrijf te besteden! Dus al wie ik blij kan maken met 4 goudvissen, laat me weten! Je mag ze hebben en ik hoop dat je er heel veel plezier aan zult beleven :-)

1 opmerking:

  1. Het valt niet mee zeg, zo'n aquarium! Maarre....je kunt die
    overgebleven reserve-piranhas toch gezellig teruggeven aan de gulle
    gever van destijds?????

    BeantwoordenVerwijderen