17 mei 2011

Manhattan

In mijn leven ben ik al in aardig wat steden over de hele wereld geweest en de een heeft meer indruk gemaakt dan de ander. Als ik een lijstje zou moeten samenstellen dan staat Bordeaux op de laatste plaats. Wat een smerig stad is dat zeg! De panden in die stad zijn zwartgeblakerd vanwege de uitlaatgassen. Die stad is alles behalve sjeuïg.

Neem dan New York: wow! Die stad heeft juist een onuitwisbare indruk gemaakt. Niet dat het nu zo’n mooie stad is, maar het beeld dat je hebt vanwege Amerikaanse films, klopt gewoon. Je hebt het gevoel alsof je zo de filmset binnen stapt. Dat begint al als je aankomt op het vliegveld en in je eerste gele taxi stapt.

Ieder mens zou New York gewoon verplicht op zijn|haar bucket list moeten zetten. Sta je op Times Square dan krijg je een enorm gaaf gevoel van binnen. De gigantische reclames dansen daar voor je ogen. En dan shoppen op Fifth Avenue: niet te betalen zo duur, maar als je je een keer een ‘million dollar babe’ wil voelen, ga daar dan rondstruinen. Een bezoek aan Macy’s en Veronica’s Secret niet vergeten. Heb je iets minder te besteden dan kun je prima terecht in andere straten waar je ook heerlijk kunt winkelen.

Als ik naar Project Runway kijk, dan begin ik te glimmen, want daar waar de opnames worden gemaakt, heb ik op de stoep gestaan. Op deze manier is het wel heel makkelijk om een herinnering levendig te houden!

En dan het Empire State Building: 320 meter hoog en 102 verdiepingen. Machtig gevoel om op de 86ste verdieping te staan met een adembenemend uitzicht over de stad waaronder het Vrijheidsbeeld. Mensen met hoogtevrees, hebben niets te vrezen. De wereld waar je in stapt op die hoogte, doet je vergeten dat de grond zo ver onder je ligt.

Aan Bryant Park zit Le Pain Quotidien, een van origine Belgische bakker waar je overheerlijk kunt ontbijten met vers brood, eieren en yoghurt. Groot was mijn vreugde om te ontdekken dat deze ook in Antwerpen gevestigd is (overigens een totaal andere beleving ondanks dezelfde menukaart, al was het maar vanwege de bediening die in New York zoveel geweldiger was).

Ik kan nog wel even doorgaan, want er is zoveel te beleven daar! Mocht je ooit naar New York gaan, neem dan een hotel in Manhattan. Je zit dan letterlijk midden tussen alle hoogtepunten die de stad te bieden heeft.

Times Square

1 opmerking:

  1. Als we sanQalpa New York op gaan zetten, dan zal ik me weleen weekje 'opofferen' , hoor!!

    Groet,

    Miranda Q

    BeantwoordenVerwijderen